f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 
 





  f·p·p · a·v·p | Poradniki | Mruuuczanka cadm'a

Poradniki

Mruuuczanka cadm'a

MRRUUU'CZANKA

Całość tekstu to zbiór uwag, opcji, możliwości, doświadczeń i 'pomocy dydaktycznych' poświęconej grze AVP2 ułożone w sensownie brzmiącą całość wraz ze wszystkim co nam się może przydać, wyjaśnieniami słów oraz możliwościami drzemiącymi w grze - po to by była ona przyjemniejsza dla Nas wszystkich; miłego czytania ;)

Można grać każdą rasą dostępną w grze avp2 i czerpać z tego przyjemność, nie powinno być na serwerze żadnego ograniczenia do broni jakiej się używa - po coś ona dostępna jest i sprawia, że sama gra nie staje się monotonna; jednak żeby nie stała się zwykła bezsensowną pozbawioną klimatu 'łupanką' macie poniżej kilka spostrzeżeń:

DO PREDATORA
Granie Predatorem ma swój klimat, pozwala na zdobycie niesamowitej przyjemności i chęci rywalizacji, jest to dość trudna postać do opanowania; ale aby gra była milsza dla reszty graczy przyda się kilka uwag grając obojętnie którą odmianą Predatora, aby życie dla pozostałych uczestników było przyjemniejsze:

- biegnąc przed siebie, a w danej chwili używając pistoletu plazmowego czy też działka nie walcie na oślep do wszystkiego co się rusza; pomyślcie czasem o tym, że kiedy mapa jest dość 'ciasna', zdarzyć się może, że ktoś będzie miał respawn, a za tak 'stylowym' fragiem któryś raz pod rząd ktoś może 'na was psy' zacząć 'wieszać'

- podobnie z dyskiem, każdy wie, że jest to naprawdę zajebiście ciekawa broń, ponieważ 'prawie' sama trafia w cel, ale uważajcie na jej używanie oraz starajcie się sami rozszerzyć swój repertuar fragowania doskonałym przykładem może być mapa leadworks - dysk puszczony umiejętnie odbija się od ścian kosząc wszystko na swojej drodze docierając do respawn pointa - niemiłe zaskoczenie może spotkać kogoś jak oberwie takim dyskiem po dosłownie 'jednym kroku' - można się wściec

- stanie i nie ruszanie się w jednym miejscu z włączonym kamuflażem, 'cloack' będąc i sypiąc pojedyńczymi lub też potrójnymi drewienkami z kuszy 'speargun'a' bywa bardzo dokuczliwe i wkurzające, czasem jakaś lecąca bomba.. jeśli taki gracz staje naprzeciwko przeciwnika grającego człowiekiem jest praktycznie nie do zabicia, bo na mapie która jest dość sporą trzeba mieć po prostu fart aby go trafić, jeśli przypadkiem postać jaką będzie grać będzie posiadać granaty i zasypie preda zaraz na pewno poleci z jego klawiszy stukot 'nie spamuj nadami baranie' .. to co mu powinien odpisać ten co gra człowiekiem ? .. ale nie dajmy się zwariować jeśli przeciwnik gra bronią samonaprowadzającą np. 'smart gun' wręcz wskazane jest przycupnięcie i odstrzelenie mu głowy lub wysadzenia jego bombą.. chociaż osobiście wolałbym go dopaść wristem - to jest frajda ;)

- bardzo podobna sytuacja ma miejsce kiedy predator lub heavy predator stoi w miejscu i wyłapuje swoje ofiary w siatkę, którymi w tym sposobie grania zazwyczaj są ludzie, później dobija ich z dysku czy też włócznią .. gratuluje osobom, które w ten sposób nabijają sobie punkty.

DO ALIENA
Alien, dziwny organiczny stwór będący świetnie wyposażoną 'maszyną' do zabijania. Kły oraz pazurki tnące wszystko co żyje i stoi na jego drodze, zresztą to co z natury jest 'martwe' również niekiedy jest zniszczalne np. osłona szybu wentylacyjnego .. dla graczy odnajdujących przyjemność w rozszarpywaniu swoich ofiar zwracam te uwagi:

- Runner - przekleństwo snajpera, szybki wredny skoczek uprzykrzający życie w sposób maksymalny; powodując mieszane uczucia kiedy często ładując w niego kilka lub więcej kul, biegnie dalej, dopadając swoją ofiarę i rozrywając ją. Chciałem równierz zwrócić uwagę na ping osoby grającej tym 'małym odrzutowcem na 4 łapach' - kiedy masz ping powyżej 300 zmień się na innego przedstawiciela krwiożerczego rodu Alienów, na pewno pozostałym uczestnikom zabawy na serwerze sprawisz dużą ulgę, a zarazem pokażesz że potrafisz sam dopasować się do warunków gry na serwerze. Nawet jeśli 'Tobie' zawodniku nie będzie się udawać wgryzać w pozostałych przeciwników. W trakcie gry nabierzesz wprawy i poznasz inne możliwości unicestwiania przeciwnika Dronem czy Predalien'em

Dla naszego malca mam jeszcze jedną radę - nie używaj TAILSTAGA - otóż gdy naprzemiennie bardzo szybko dusimy prawy i lewy przycisk myszy nasz ogonek malca 'pędziwiatra' przypomina wtedy bicz uderzający 2 lub 3 razy na sekundę; jest to kolejne niedopatrzenie twórców gry > można czasem wylecieć nie wiedząc za co lub ktoś może rzucić coś takiego w tle.

- tą rade dedykuję do wszystkich osób grającą tym gatunkiem; otóż nie skaczcie namiętnie po mapie jak 'pchły w amoku' jak tylko zobaczycie czyjś respawn, a następnie kiedy przeciwnik zrobi krok czy dwa rozrywacie go kolejnym pounce'm to coś gorszego niż 'sk' bo jest to uznawane jako 'sc' / 'spawn camping' - o tym będziecie mogli przeczytać w dalszej części

- kolejne spostrzeżenie dzięki któremu uniknie się na pewno wiele nieporozumień, nasze miłe robaczki nie skaczcie prosto ze swojego respawn point'a na przeciwnika, który Was omija, on robi to celowo i celowo nie strzela i nie czeka na Was, nie jesteście podczas respawnu niewidoczni, przeciwnik omija Was celowo i nie atakuje, to nie atakujcie i Jego, uszanujcie chęć umownej 'czystej' rywalizacji; szczególnie kiedy na serwerze znajduje się 'anty sk mod' przez ten krotki czas jesteście niewrażliwi na jakiekolwiek obrażenia, kiedy dolatujecie do niego przeciwnik obrywa komplet obrażeń, ponieważ najczęściej wtedy Wasza chwilowa 'niewrażliwość' z samego mod'a zanika; gracz nawet nie może się przed takim atakiem obronić.. to trochę nieuczciwe .. ale to moje zdanie

HUMAN / MARINS 'n CORPORATES
Ludzie.. wszędobylska rasa która pcha się wszędzie tam gdzie jej nie ma; tak bardzo podatna na obrażenia, tak delikatna ale dzięki swojemu ekwipunkowi nie mniej niebezpieczna od wymienionych powyżej, jednak ten magiczny ekwipunek sprawia że jest ona bardziej kontrowersyjna od Predatora, dlatego parę słów poniżej zamieszczonych jest przeznaczone dla jego użycia z 'rozsądkiem' // "..kiedy szarżuje na Ciebie Pretorian za plecami po ścianie pełznie Dron a pod nogami plącze się Runner to słowo zamienia się w ironie hy hy ..

- snajper to jedna z najbardziej morderczych istot w tym umownym świecie w jakim przyszło nam się bawić, większość przeciwników powala bądź rozpryskuje na części jednym celnie oddanym strzałem - ale niech się wzbrania od 'spawn camping'u'/* - to już jest po prostu chamstwo niecodzienny przypadek można zaobserwować kiedy osoba grająca snajperką strzela z szybkością karabinu maszynowego, jest to tzw. 'Sniper Stag' można w ten sposób bardzo szybko wystrzelać wszystkie 10 kul celnie czy nie celnie - kwestia wprawy, ale za to można równie łatwo dostać kopa z serwera jak i na niego się połączyło - na większości zabroniony /*zwrot będzie wytłumaczony poniżej

- wyrzutnia rakiet / potocznie Bazooka -> potężna broń, potrafi powalić prawie wszystko, kiedy używane są rakiety niekierowane sprawa wygląda lekko i przyjemnie naciskasz i jak doleci to zabijasz .. ale starajcie się nie walić po 'respawn point'ach' ani w pobliże waszych ludzi z drużyny .. 'TK' /Team Kill/ jest nieprzyjemne i niemile widziane na serwerach; natomiast same używanie rakiet kierowanych jest już kontrowersyjne ponieważ po wystrzeleniu trzymają się równo celu, żeby im prysnąć z 'nosa' trzeba być akrobatą // na większości serwerów przez to są bardzo niemile widziane lub wręcz zabronione

- granatnik to fajna broń jednak jego nadużywanie potrafi naprawdę zepsuć grę wszystkim na serwerze; to bezsensowne tuptanie do przodu i rzucanie granatów wszędzie dookoła z nadzieją że się kogoś trafi to nieporozumienie, starajcie się używać go z ‘rozsądkiem’ (jeśli ktoś nie zna tego słowa to proponuję wycieczkę do biblioteki); miny wchodzą w skład dodatkowego wyposażenia .. każdy lubi dostawać pamiątki ale postarajcie się nie 'zostawiać prezentów' przy 'respawn'anach' - to coś jak 'SC' tyle że 'zapłon' jest opóźniony; nadmierne wykorzystywanie na większości serwerów równoznaczne jest z 'Kick'kiem'

- smart gun jest kolejną z popularnych broni używanych w różnych trybach rozgrywki; posiadająca 2 typy ognia manualnego i automatycznego namierzania jest dość dobrą bronią szczególnie na Alieny jak i na 'kampiące' Predatory - najczęściej jednak kończy się lamentem Alienów i na części serwerów tą pukawką nie pogracie bo jest niemile widziana prośby graczy można w większości przypadków olać jednak kiedy prosi Was o to admin lepiej zmieńcie broń..

- puls rifle / karabin pulsacyjny jest idealnym przykładem na niesamowitą naturę tej broni; jednak jest strasznie zwodnicza można z niego strzelać na 3 sposoby samymi nabojami do tego dochodzą granaty na większości serwerów zagranicznych 2 sposoby są zabronione, mianowicie:

  • STAGGFIRE - bardzo szybkie duszenie lewego przycisku myszy (najczęściej odpowiada on za oddanie strzału); jest to pewne niedopracowanie samego silnika gry i zdania są sporne, czy powinien być zakazany czy też nie, to nie jest temat dla tego wątku - na większości serwerów za 'stagg' wylatuje się z serwera; strzały tracą na precyzji ale leci więcej kul przez co obrażenia są większe

  • BURSTFIRE - jest to dokładne cosekundowe duszenie lewego przyciska na myszy, strzały oddane w ten sposób są dokładne i precyzyjne - jednak bardzo łatwo można zostać posądzonym o sam stagg ponieważ często sam odgłos oddawania strzałów może wydawać się podobny do 'Stagg'a'; dlatego można za to zostać czasem kopniętym z jakiegoś serwera - warto wiedzieć za co ;)

    - osoby w momencie oddawania strzału trzymające stale przycisk na myszce strzelają ciągłym ogniem, to trzeci sposób strzelania dzięki któremu nie powinniście wylecieć z żadnego serwera

    - granaty wystrzeliwane z karabinu zazwyczaj służą do zabicia przeciwnika lub do jego poważnego osłabienia ale postarajcie się nie doprowadzać do sytuacji kiedy mając granatów w zasobniku w liczbie 8 sztuk wypuszczacie w jednym momencie jakbyście byli opętani, to traktowane jest jako 'Nade Spam' i za to również można 'polecieć' z serwera

    WY'MRUUCZANE TERMINY
    Zapewne większość z Was wszystkie je świetnie zna i bez problemu poradzi sobie z przetłumaczeniem tych nieskomplikowanych zwrotów jednak ta część tekstu skierowana jest dla tych którzy nie mieli okazji tego poznać, a powinni..

  • RE'SPAWN POINT > miejsce(a) w których gracz pojawia się bezpośrednio po wejściu do gry lub po Swojej umownej 'śmierci'
  • SK - SPAWN KILL > jest to zabicie bezbronnego gracza dopiero wchodzącego lub tego który pojawia się na mapie po swojej umownej 'śmierci'; są konkretne oklepane punkty na mapach w których się one znajdują, zabicie takiego gracza który dopiero co się pojawia, często jest półprzezroczysty stoi z nożem lub rozgląda się na boki, może obłędnie wymachiwać nożem lub łapami - jest po prostu świńskie dlatego że taka osoba nie ma możliwości obronić się przed takim atakiem bo jeszcze w pełni nie odzyskała kontroli nad Swoją postacią inna rzecz że może się zdarzyć, i wtedy wypadałoby przeprosić tak 'fragnieta' osobę napisać 'sorry', 'przepraszam' lub 'sry' to naprawdę nic nie kosztuje - miły gest

  • SC - SPAWN CAMPING > to jest dużo gorszę od samego SK, ponieważ jest robione z czystą premedytacją, dzieje się wtedy kiedy gracz widząc Respawn innego gracza z przeciwnej drużyny, chowa się za nim (Alien lub Predator)

  • TK - TEAM KILL > zabicie osoby od siebie z drużyny, jasne ze się zdarza lecz należy potem napisać po prostu 'sry' i po kłopocie, a gracz zabity powinien wykazać się zrozumieniem i nie robić zbędnych 'szop'

  • BK - BACK KILL > zabicie przeciwnika w sytuacji, kiedy widząc Respawn potencjalnej Swojej ofiary i dając Jej szanse, odwraca się i idzie dalej - podczas gdy 'gotowa do walki ' postać bezpośrednio po respawnie ładuje mu w plecy kule , dysk lub punca

    --^ do przypadków na górze - jeśli perfidnie będą się powtarzały, poproście admina jeśli jest na serwerze, aby zajął się danym osobnikiem, a na pewno się nim 'zainteresuje' i pożegna ;)

    frag > zabity przeciwnik daje punkt - tzw. Frag
    hi all > cześć wszystkim
    sry, sorry, s > przepraszam
    ty, thx, thank you > dziękuję
    thx bro > dzięki stary
    noob > świeże mięso armatnie, osoba poznająca daną grę
    np, no problem > nie ma sprawy
    gg, good game, great game > piękna gra
    gl, good luck > powodzenia
    hf, have fun > udanej zabawy
    n1, nice one, number one > ładny strzał, pierwszorzędnie
    gk, good kill > 'piękna' śmierć, docenienie przeciwnika
    g1, good one > dobrze trafiłeś
    gj, good job > dobra robota
    wtf > co jest ku#%&&%, osz ku#%&&%
    imo, in my opinion > moim zdaniem
    sh, shiet happend > gó%$# się zdarza
    tc, take care > trzymaj się
    gs, good shot, great shot > dobry, niezły strzał
    m8, bro > przyjaciel, kolega, stary, brat / 'frywolność' interpretacji
    afk, away from keybord > zaraz wracam
    w8t, wait secondv > poczekaj, poczekaj chwilę
    omg, o my good > o mój boże
    geez > jeeeeeezu
    btw, by the way > przy okazji
    cya, later, bye > narazie, pa
    imao > nie wiadomo o co chodzi
    rush > nagły 'zryw' ataku na drużynę przeciwnika
    crouchwalk > kucanie i poruszanie się w przeróżnych kierunkach
    laggy, lag > zdecydowany skok pingu na niekorzyść (do 'góry')
    freez, zamrożenie > 'zastopowanie' pingu na serwerze jednego z graczy
    lame, lama > ssak nizinno-wyżynny szybki i zwinny, w 'slangu' słabeusz noob
    typo, typing killing > zabicie przeciwnika podczas pisania przez niego wiadomości
    hs, headshot > strzał w głowę, z reguły zabija automatycznie(zależy od ustawień serwera)

    PO'MRRUUU'KIWANIE O POSTACIACH
  • DUNYA
    ciekawa postać, posiada na swoim wyposażeniu Snajperkę, Miotacz Ognia, Pistolet; niby standard ale każda z tych broni jest niesamowicie skuteczna - różny jest natomiast cel użycia danej broni - Pistolet > idealny na mniejsze Alieny (Runner i Drone), nadaje się szczególnie na Runnera - jeśli nie zdążysz przekuć go snajperą, polecam pistolet i strzelanie przed lub w jego głowę, 12 pocisków to wystarczająco dużo żeby do Ciebie nie doleciał; jeśli chodzi o ludzi - pomaga wytrenować odruch celowania w głowę, ta zabawka poprawia zdecydowanie celność, szczególnie po przesiadce na Pulsa - do strzelania headshotów; najefektywniejsza amunicja to pociski przeciwpancerne - ostro walą a na niedużą odległość i celnym strzelaniu powalą nawet Predaliena czy Pretoriana (hs) - Miotacz Ognia > niesamowita broń, lubię ją bo ma coś w sobie; płomień ma dość duży zasięg i samemu trzeba wybadać i wyczuć go; opracowałem 2 techniki na używanie go: # przeciwko Alienom - używamy miotacz ognia jakbyśmy chcieli zamiatać podłogę, palimy w ziemię, przed nosem Aliena - ważne bo sam w niego wejdzie, kiedy 'tańczy' dookoła nas zawsze celownikiem bądźmy 0,5 do 1 cm przed nim, a sam wejdzie w ogień z naszego palnika podczas 'tanga' # przeciwko Ludziom i Predatorom - tej sytuacji nie ma się co bawić i rozdrabniać, celownik na wysokości głowy ogień ciągły i lekka rotacja o średnicy 2 cm na ekranie - czemu? bo mniej widzi naszą pozycję, częściej pudłuje i w końcu oberwie flameshota, po dojściu do wprawy ludzie będą padać jak muchy, działa jak 'headshot' tylko bardziej widowiskowo ;) aby pokazać dokładniej co należy robić i aby się to zaczęło udawać na dole przedstawiam 'screen'sa' który pokazuje zasięg jak i 2 sposoby użycia podpalony ruchomy cel zawsze można dobić pistoletem

    - Snajperka najpotężniejsza broń w grze, zbliżenie na większy dystans czyni ją niesamowicie groźną a bez zbliżenia zbiera takie samo żniwo co na odległość; ale może do konkretów; zabija jednym strzałem więc nie trzeba się zastanawiać nad dokładnością oddania strzału (przynajmniej na początku) później strzały i celność dojdą do wprawy takiej że będą po prostu odruchem ;) masz broń która doniesie i celnie strzeli w każdą część mapy niezależnie od odległości celu, tam gdzie był celownik to miejsce oberwie (pod warunkiem że nie było ghosta-ale o tym później); masz 10 kul więc szanuj je, w nagłym ataku większej ilości przeciwników możesz potrzebować tych naboi dlatego staraj się być 'pewnym celu' w chwili oddania strzału; na pewno pomoże tobie szybka zmiana wizji (przełączenie się na noktowizor) kóra podniesie detale niewyraźnego kamuflażu Predatora, czy podniesie chociażby kontrast na mapie aby niektóre postacie były nieco bardziej widoczne, nie wspominając o ciemnych mapach, gdzie rzadko kiedy widać cokolwiek ;) tutaj dodam że z tym noktowizorem trzeba jednaj uważać bo można się oszukać, jeśli staniemy na ciemnej mapie a będą jakoś niegroźnie powieszone światełka może być efekt że po włączeniu noktowizora będziemy widzieli zdecydowanie mniej niż wcześniej ;) reszta to już trening i opanowanie pewnych umiejętności, trzeba czasem pomyśleć czy wejść i zakampić w jakiejś dziurze, czy ruszyć na otwarty teren i pobawić się w strzelanie do latających Alienów; do tego dochodzi jeszcze zaplanowanie trasy Swojej wędrówki, aby na bieżąco uzupełniać brakującą amunicję, zebrać apteczkę czy pancerz .. powiecie że to detale - ale te detale stanowią o tym że idzie się dalej ;); kiedy widzicie Aliena robiącego pounce w Waszym kierunku, odskoczcie na bok kiedy będzie leciał w Waszym kierunku, po wylądowaniu najczęściej zrobi skok do góry - wtedy jest trupem - bo wiecie gdzie wyląduje, wystarczy nacisnąć fire przy jego lądowaniu, najczęściej pada martwy; mając problem z runnerem śmigającym dookoła Was czasem kucnijcie, i strzelcie kiedy będziecie z nim na mniej więcej jednym poziomie, prawidłowo oddany strzał wyeliminuje ghosta i możecie podreptać dalej; nauczcie się wskakiwać na 'krzywe tekstury' np. na mapie coumpand aby wejść na murek ogrodzenia, potem można wykorzystać te same umiejętności na jungle aby wejść na drzewo na 2 poziom bez drabiny lub na mapie castaway na jedna z górek i podziwiać 'widoki' ;)(jak się jest snajperem, wystarczy wykorzystać zbliżenie)

    nie podam gotowych rozwiązań w 100%, bo powinniście wypracować je sobie sami, ale kilka metod na dobry trening na pewno się przyda:
  • pistolet kontra wristy Light Preda > ten sposób pozwala przyzwyczaić się do zachowania Predatora i jego poruszania, że w momencie kiedy on skoczy można ocenić gdzie spadnie i już czekać tam z lufą - sam Predator może się podszkolić w poruszaniu i unikach
  • strzelanie do latających Alienów - żywe rzutki, mapa coumpand lub lucifersfate byłyby na ten trening dość dobre
  • strzały w wyskakujące postacie z za rogu budynku lub korytarza - na początek walić aby się nauczyć na max 2 strzały, następnie pomieszać wyskakujących i np. celuje Corporate a wyskakują Marinsy - puścić podpuche Rykova TK jak znalazł ;) quarantaine na 'długiej' idealna tego typu ćwiczenia to tylko kwestia wyobraźni i po prostu trzeba grać..
    GHOST > czasami się zdarza że ofiara bryzga płynami fizjologicznymi ale jakby nigdy nic biegnie dalej, niedopracowany kod gry, różnice w pingu oraz inne dziwne okoliczności sprawiają że dany strzał trafia w miejsce gdzie przed chwilą na ekranie był przeciwnik ale już go tam nie ma więc nie denerwować się i strzelać dalej aż padnie ;)

  • RYKOV
    człowiek orkiestra, dlaczego ? repertuar jego broni pozwala mu zdrowo grać na nerwach pozostałym graczom he he; uzbrojenie będące na jego wyposażeniu jest wprost mordercze:
    - Pistolet > powtarzać się nie będę więc przeczytaj w opisie Duny'i
    - Karabin Pulsacyjny (popularnie puls lub pierdziawka) > jedna z najciekawszych broni dostępna w grze, wydajna i efektowna; duży zasięg przy 99 nabojach i bardzo celnych strzałach nawet przy większych odległościach czynią z niego prawdziwego mordercę, 8 granatów w zasobniku po wielokroć zwiększa siłę ognia; głównym celem pulsa zawsze powinna być głowa, nic innego ponieważ dokładna seria po 'kasku' szybko pozbawia życia Twojego przeciwnika, ludzi wprost powala na ziemie, predator szybko gubi maskę (nie może użyć wizji) którą potem należy równie szybko zniszczyć (niech poszuka drugiej), Alieny szybko sypią się pod jego wpływem; co ukrywać - dobra broń; aby strzelać z niego dobrze i dojść do pięknych hs'ów potrzeba trochę wprawy i farta oraz wyczucia pingu, jeśli różnica jest dość duża powinno się strzelać tuż przed głową celu jeśli nie od razu celować w 'baniak'; inaczej jest z nadami, pięknie jest jeśli trafia się centralnie (maksymalne obrażenia) ale jeśli nie posiada się jeszcze takowej wprawy najlepiej jest strzelić w ziemię tuż przy celu lub w jej okolicach, zawsze coś nasz przeciwnik zbierze od wybuchu; jeśli przeciwnik używa 'crouchwalk'a' nie zastanawiałbym się nad posłaniem ku niemu jednego 'nada' tak na samym początku (dokończyłbym go serią z pulsa jeśli przeżyje nad);
    warto często zmieniać kierunek marszu i podskakiwać, aby utrudnić jak się najmocniej da wycelowanie przez Snajpera; dość częste obroty dają nam rozeznanie w sytuacji czy nie mamy 'ogona' a jeśli on jest ..; często przeciwnik nie jest przekonany co go zabiło ponieważ tak szybka zmiana kierunku czasem nie jest widoczna u przeciwnika na ekranie; patent na szybki obrót do którego jednak potrzeba trochę wprawy polega na podskoku i szybkim ruchu myszką, pozwala to na bardzo szybką zmianę kierunku marszu i sprawdzenie co jest za Naszymi plecami; na różnych mapach możemy spotkać różnego rodzaju metalowe pudła, na niektóre da się wskoczyć (łatwo rozpoznać ściętą górną krawędź) i w ten sposób po umiejętnym zasłonięciu się z zaskoczenia wykończyć przeciwnika (np. verlock); skrzynki z amunicją przeznaczone dla naszego karabinka są zielone więc nie ma sensu zbierać srebrnych (szarych) - w nich znajdziemy tylko magazynki i amunicję do pistoletu jednak i one się przydają ze względu na małą ilość zielonych; podczas samej walki czasem popatrzcie na tekstury na ścianach i zaobserwujcie w którym miejscu znajduje się głowa przeciwnika w odniesieniu do wzoru na ścianie, ułatwia to znacząco strzelanie i celowanie (screeny z mapy quarantine), jak i w które miejsce może dana osoba spaść po skoku na posadzce aby posłać tam granat - kwestia treningu i wprawy ;)

    - Shotgun > popularnie nazywany pompką niesamowicie skuteczna broń na krótkie dystanse przy śrucie lub na większą odległość kiedy przeładujemy na drugi rodzaj amunicji jedną kulę 'na słonia' ;) aby rozwiązać problem z długim okresem przeładowywania można po naciśnięciu klawisza za to odpowiedzialnego zmienić na chwilę broń np. na pistolet po czym ponownie wybrać pompkę; skróci to czas przeładowania do minimum; kiedy strzelamy śrutem należy podejść jak najbliżej celu i oddać celne strzały:
  • jeśli celem jest Człowiek lub Predator celować należy pod szyję nad mostkiem wtedy ofiara zbierze większość naszych kulek a jedna z nich może trafić w głowę i po walce
  • jeśli Alien proponuje głowę jak pełza ponieważ rozrzut jest duży i większość zbierze na korpus, kiedy chodzi normalnie celować należy w klatkę; strzelając jedna kulą należy celować od pasa w górę
    - Granatnik > silna i potrafiąca zrobić niesamowite szkody broń, ponieważ nieumiejętnie wystrzelony granat może spowodować śmierć członka drużyny a to już TK, przy częstych takich wypadkach pożegnanie się z grą na serwerze to tylko kwestia czasu; zazwyczaj wystarcza jeden lub górą 2 granaty na wyeliminowanie zagrożenia więc bezsensowne rozrzucanie doprowadzające do spamu może spowodować kopnięcie z serwera; nauczcie się wykorzystywać ściany aby były Waszym sprzymierzeńcem kiedy odpalacie nada, niech się odbije i poleci za róg, w jakiś niedostępny kąt, również przy samej ucieczce biegnąc do ściany można puścić granat pod odpowiednim kątem na ścianę czy sufit aby odbił się i aby przeciwnik sam w niego wlazł lub się wręcz wycofał do tyłu nie chcąc w niego wejść ;) teraz o samych granatach :
  • TIMED GRANADES > granacik podstawowy, który pięknie odbija się od wszystkiego i w pewnym momencie wybucha
  • EMP GRANADES > granat który przy detonacji emituję fale impulsu elektromagnetycznego (taka bombka choinkowa z żarówką); nadaje się idealnie do ściągnięcia kamuflażu z Predatora i wyssania z niego energii potrzebnej do włączenia 'cloack'a', uleczenia się lub też do wykorzystania ewentualnej broni energetycznej; w przypadku Aliena powoduje nagłe napięcie jego mięśni i 'zwarcie' w jego ciele - zarówno Aliena jak i Predatora pozbawia ruchu na jakiś czas (ahh to otumanienie) u Człowieka po znalezieniu się w promieniu EMP przestaje działać radar a energia do Noktowizora czy też żarówki którą 'tacha' na plecach zostaje wyssana i trzeba poczekać jakiś czas aż się 'odelektryzuje' (więcej cocolino)
  • PROXIMITY GRANADES > mina aktywna (zbliżeniowa), przylepia się do wszystkich prawie powierzchni ściany, podłogi, sufitu uaktywnia się po 2-3 sekundach; zostawiasz i zapominasz (jak wejdziesz w nią sama uaktywni się i zada takie samo obrażenie jak przeciwnikowi); jednak poinformuj inne osoby z Twojej grupy że zostawiasz 'pamiątkę' by ktoś przypadkowo jej nie znalazł; sama mina uaktywnia się na ruch i wtedy następuje detonacja
  • SPIDER MINES > miny pajączki które po pozostawieniu podążają same za celem który je uaktywnił, jednak można je łatwo zgubić lub oszukać, przylepiają się w identyczny sposób jak miny zbliżeniowe; nie przesadzajcie z nimi i informujcie drużynę o ich lokalizacji np. 'Panowie, 'chodzimy po angielsku' ;)

    opisy Alieniątek podesłane przez Spiv'a

  • DRONE
    Jeden z najbardziej zbalansowanych alienów. Porusza się z dość dużą szybkością jest tez silniejszy niż Runner co wpływa zarówno na zadawane obrażenia jak i na długość skoku (pounce). Jeśli rozpoczniecie Waszą przygodę z Alienami od Drone, zaczniecie nią grać dostrzeżecie po jakimś czasie jak doskonała jest to "Maszyna do zabijania".
    Jej wygląd (czarny kolor) sprzyja ciemnym zakątkom niemal każdej mapy.
    Jednak z własnego doświadczenia wiem iż mało kto gra Drone'em gdyż wymaga on nieco rozmysłu i taktyki. Drone ma małe szanse na otwartej przestrzeni przeciwko doświadczonemu Snajperowi, lecz w ciemnych zakamarkach niema sobie równych. Wyuczeniem się gry Drone'em zyskacie sobie dużą przychylność i prestiż w środowisku graczy.

    Wielu graczy poświęcających się Drone'owi jak i pozostałym Alienom zazwyczaj leci do przodu machając łapami i zapominając, że to do niczego nie prowadzi, stają się w ten sposób łatwymi celami. Nie zapominajcie że to Wy tu macie polować a nie chcecie zapewne żeby to na Was polowano. AvP2 daje Wam możliwości ominięcia Czujnika Ruchu ludzi - wykorzystajcie to. Wiedząc skąd Wasz przeciwnik wyjdzie przyczajcie się w ciemnym miejscu nie ruszając się z niego na krok (gdyż każdy krok czy ruch łapami albo ogonem zdradziłby Waszą pozycję). Niemile zaskoczony przeciwnik trafiony nie wiadomo skąd Pouncem ma niewielkie szanse na przeżycie, lecz niech nie zwiedzie Was jego bezbronność. Po ogłuszeniu go należy jak najszybciej przeskoczyć nad nim (zwykłym skokiem) i dokończyć dzieła niezwykle ostrymi pazurkami ;] . Taktyka ta pozwala na zwiększenie Swoich szans nawet gdy wrogowie przewyższają Nas liczebnie. W czasie poruszania się Drone'em należy pamiętać o włączeniu od razu kucania (crouch toggle), jest ona wtedy trudniejsza do trafienia. Poruszanie się po ścianach również zwiększa Nasze szanse na udany atak. Zmiana taktyki w czasie gry odgrywa nie mniejszą rolę. Po parokrotnym czyhaniu na wroga najlepiej jest w pewnym momencie przypuścić frontalny atak. Wróg zmylony i przekonany że nadal gdzieś się chowamy nie będzie się tego po Nas spodziewał ;] . W czasie takiego ataku ważne jest aby jak najszybciej znaleźć się obok niego, następnie ogłuszyć go ogonem niekiedy można trafić wroga przelatując koło Niego, potem już wystarczy jeden celny pounce i kolacja podana ;]

    W grach typu 1/1 należy pamiętać iż przeciwko snajperowi mamy małe szanse. Wykorzystując wyżej wymienione taktyki możemy przeciwnika niemile zaskoczyć ;) . W czasie takowej rozgrywki należy przewidywać ruchy wroga (a szybkość i siła Drone Nam wszystkim to ułatwia). Należy także pamiętać o 'Respawn'ach' w czasie takiej gry 1/1 ! i tu gra nam daje małą możliwość wymuszenia 'Respawn'u' przeciwnika w danym miejscu mapy ;] . Otuż przeciwnik zawsze pojawia się po przeciwnej stronie mapy stąd też wiemy skąd przyjdzie ;] . Niech Was nie zraża to iż Runner jest szybszy czy Predalien silniejszy - Drone to najskuteczniejsza maszyna do zabijania spośród Gatunku Alienów.

  • PREDALIEN Wywodzący się z ciała Predatora Alien. Nadzwyczaj silny i szybki w powietrzu. Niestety zbyt duży, jest jak przysłowiowy "kloc drewna". Łatwy do trafienia jeśli w porę zauważony. Wytrawny Snajper trafia go zazwyczaj w powietrzu tak że na ziemie powracają tylko szczątki. Nieporadny na ziemi, lecz jego zaletami są długie zakończone szponami łapy oraz najdłuższe skoki. To dzięki nim na rozległych mapach można zmasakrować zaskoczonych (dzięki długiemu celnemu skokowi) wrogów. Wadą Predaliena jest to że nie może się pożywić na ciele swej ofiary, tak efektywnie jak Drone czy Runner. Predalien najlepiej nadaje się do zwalczania Ciężkich Predatorów walczących włócznią. Do zasadzek na wroga niezbyt się nadaje więc należy się skoncentrować na ataku z dużej odległości. Poruszać się Predalienem najlepiej w pozycji wyprostowanej gdyż inne sposoby są zbyt wolne. Celny 'Pounce' we wroga powinien go powalić od razu , jeśli nawet nie szybko podskakujemy (zwykłym skokiem) i dobijamy wroga od tyłu pazurami.

  • PRETORIAN
    Alien najbardziej zbliżony wyglądem i właściwościami do swojej Królowej. Nie posiada zdolności poruszania się po ścianach czy też długich skoków, jest za to jak czołg na dwóch łapach. Niesamowicie odporny na obrażenia i bardzo silny. Długi ogon jak i możliwość żywienia się na swych ofiarach sprawiają, że jest to równie zręczna maszyna do zabijania jak Predalien. Jego czarny kolor sprawia iż w ciemnych zakątkach mapy możemy przyprawić czasem przeciwnika o zawał serca ;] . Pretorian to osobnik idealny na mroczne tunele, słabo oświetlone pomieszczenia. Dość dobrze, powiedziałbym iż najlepiej nadaje się na mapę Alley.
    W czasie walki takim biegającym czołgiem należy pamiętać o używaniu ogona - jest on w tym przypadku bardzo przydatny.

  • QUEEN
    Jest największa i zarazem najsilniejsza ze wszystkich Alien'ów. Królowa gatunku - wielkich rozmiarów i niesłychanie wytrzymała na obrażenia. Przemiana w Królową zależy głównie od ustawień danego serwera. Po zabiciu zazwyczaj 6'ciu wrogów i nie ginięciu ani razu przemieniamy się w Królową. najpotężniejszy jej atak wykonujemy przy pomocy ogona - zabija ona zazwyczaj każdego jednym celnym ciosem.

    opis Heavy Preda podesłany przez Volwera

  • HEAVY PREDATOR
    Postać prestiżowa, niełatwa w opanowaniu, ale opanowana, daje wysokiej noty efekty. Ma na wyposażeniu Wisty, Dysk, Włócznię i NetGun’a (wyrzutnię siatek)... Zestawienie z pozoru „ekscentryczne”, lepiej poznane, staje się logiczną całością...
    Wristy > Podstawowa broń używana w zwarciu. Bardzo mały zasięg tej broni zmusza gracza do bliskiego kontaktu, więc w walce z alienem wydaje się nieskuteczna, ale za to satysfakcja płynąca z pokonania wrogą ta bronią jest ogromna. Dobre na humanów, jak dla mnie na alieny mniej. Dwa tryby ataku. Dysk > Broń dalekosiężna, samonaprowadzania, aczkolwiek możliwa do ominięcia. Skuteczna szczególnie przeciwko Humanom, bo alieny są zbyt szybkie i ruchliwe by je dyskiem trafić, ale to również jest możliwe. Nadmierne używanie dysku świadczy jednak o małych umiejętnościach, bo sprowadza się do „rzuć dysk i miej nadzieję, że trafi”... Można go przywołać po rzucie do siebie, co jednak zżera trochę energii (niebieski pasek po prawej stronie ekranu).
    Włócznia > Służy do walki w zwarciu, ma większy zasięg i posiada dwa tryby ataku, tak naprawdę główna broń ofensywna tego predatora. Dobra zarówno na ludzi jak i na obcych, a nawet na inne predy. Stosowana często w połączeniu z siatką.
    NetGun > Wprowadza taktykę do tej postaci. Sprawia, że możemy zabić efektywniej, i z większą satysfakcją. Łapiemy przeciwnika w siatkę i musi on użyć noża (human) / pazurów (alien) / wristów-włóczni (predator) by się z niej wyplątać, co daje nam kilka cennych sekund unieruchomienia. Wtedy to mamy dwa wyjścia:

  • Podlecieć z włócznią, wristami i dobić przeciwnika...
  • Jeśli okaże się, że nie damy rady dobiec do wroga zanim się oswobodzi, możemy użyć dysku, który sam dokończy sprawę

    Dodatki:
    Cloack – umiejętność każdego predatora do stania się *prawie* niewidzialnym, co zawsze utrudnia trafienie. Automatycznie wyłącza się gdy użyjemy dysku.

    Taktyki:
    - Włócznia(ew. Wristy) (+ Cloack) Klasyk, używany często i z lepszym lub gorszym skutkiem. Jak się dużo walczy włócznią to z czasem i nabytym doświadczeniem można dojść do poziomu gdzie jedno machnięcie równa się headshot (kill).

    - NetGun + Włócznia(ew. Wristy) (+ Cloack) Ciekawa taktyka, satysfakcjonująca i dająca dreszczyk emocji, bardzo poważana przez innych graczy. Personalnie polecam, dobra na każdą rasę.

    Można kombinować z mutacjami, dyskiem itd. Dla mnie to nie ma sensu, bo taki dysk zdejmuje nam Cloack i już jesteśmy łatwi do trafienia.

    Czego trzeba się wystrzegać podczas gry Heavy Predatorem:
    Speed Hop - błąd gry, pozwalający zwiększyć szybkość predatora. Straszne świństwo, łatwe do wykrycia i często będące pretekstem do tego by ktoś pomógł takiemu predatorowi pożegnać się z serwerem. Cloack Camping – siedzenie na włączonym cloacku i walenie dyskiem do przebiegających celów. Pomijam fakt, że po jednym rzucie dyskiem wyłącza się cloack, i trzeba chwile poczekać, nim będzie można go znów włączyć to taka gra to po prostu lamerstwo...
    Only Dysk – Dysk ma prawie każdy Predator, więc wybór Heavy Predatora po to, by walić TYLKO dyskiem to chore. Dysk nigdy nie daje 100% pewności zabicia. Poza tym Heavy Predator to głównie NetGun i Włócznia, bo jak już mówiłem Dysk to ma prawie każdy Predator.

    opis Light Predatora podesłany przez Dugiego

  • LIGHT PREDATOR
    Jedna z trudniejszych postaci w grze avp2, ze względu na swoja budowę jest mało odporny łatwy do zabicia, lecz nadrabia swoja szybkością i zwinnością. Gracz który docenieniu zalety tej postaci wie ze stanowi dobra maszynę do zabijania. Dzięki swojemu wyposażeniu które stanowią śmiercionośne zabawki niosące śmierć i zniszczenie jest nie lada utrapieniem większości graczy na scenie. Gra ta postacią będzie wymagać od gracza dużego wysiłku i nie lada cierpliwości. Bronie tej postaci są dość trudne do opanowania:
    Kusza > broń pozwalająca na strzelanie dwoma trybami z pojedynczych pocisków lub z potrójnych, dobry gracz wie że stanowi to piękne narzędzie śmierci i może przynieść wiele zabawy podczas gry Bomby > małe ładunki eksplodujące samoczynnie trafiając w ofiarą lub za pomocą detonacji przez samego gracza, dobre wyczucie pozwala na detonacje tuż przy samej ofierze
    Dysk > wchodzi w wyposażenie prawie każdego Predatora jest to broń dość łatwa, trafiająca po namierzeniu sama w ofiarę, ale też łatwo ją można ominąć.
    Wrist > magiczna broń, ostrza nadgarstkowe, umiejętnie wykorzystane potrafią być niesłychanie groźną bronią; są szybkie ale używanie ich pociąga za sobą ogromne ryzyko, trzeba podejść wystarczająco blisko by móc wprost ‘dotknąć’ daną postać; technika gry sama w sobie jest ‘hardcore’owa’ do bólu, ponieważ trzeba wyczuć daną postać, która ma być potencjalną ofiarą; opcja walki tą bronią sprowadza się do nagłego zadania celnego ciosu aby powalić ofiarę jednym maksymalnie dwoma celnymi strzałami w przeciwnym wypadku pada się martwym; sztuka podejścia sprowadza się do ciągłego schodzenia z linii ognia przeciwnika i w tym jest cały trik, aby żywym podejść i mieć szanse ugodzić przeciwnika prosto w głowę, nie należy się skupiać na innej części ciała ponieważ traci się cenny czas i im bliżej się podejdzie tym łatwiej jest zginąć; doskoczenie do ofiary zadanie ciosu lub dwóch, odskok i ponowny atak; należy wykorzystywać wszystkie możliwe do tego celu uwarunkowania terenowe; bardzo ważna jest przewaga wysokości aby spaść komuś prawie ‘na głowę’ i trafić; wymaga sporej wprawy ale jest możliwe, idealny przykład stanowi mapa overlock na której z górnego poziomu można bez większych lub w ogóle bez żadnych strat na ‘punktach życia’ tzw. hp’kach spaść w okolice ofiary; najlepszą taktyką jest zapędzenie ofiary w jakiś róg aby już nie miała gdzie się wycofać i wtedy wykonanie celnego cięcia w głowę; w ten sposób można zabić prawie wszystko – najciężej jest z Królową Alienów – szarża na nią zazwyczaj kończy się śmiercią; jeśli Alien pełznie najlepiej jest kucnąć i machnąć łapką kiedy podejdzie, ponieważ jest to odpowiednia wysokość dla pełzacza aby zginąć ;) ; trzeba stale uważać na punce Alienów i odskakiwać kiedy już dolatują, wtedy przy odrobinie szczęścia można zgarnąć go w locie ale to już naprawdę wymaga wprawy no i niezłego ‘farta’; w ciasnych korytarzach trzeba nauczyć się uników i skoków ‘bokiem’ postaci – powoduje to niezły ból szczególnie u snajperów ale często da się uniknąć zmasakrowania; nawet kiedy Alien ogłuszy Nas pouncem nie powinno tracić się zimnej krwi i próbować odwrócić się aby stanąć do niego przodem – Alien musi podejść by zadać decydujący cios – a nawet jeśli wykona kolejny skok – można spróbować go trafić jak w Nas leci (zaufajcie da się); podobnie jest kiedy zostanie się podpalonym; kiedy w pobliżu Człowieka biega któryś z Alienów, z powodzeniem możemy przełączyć wizję na czerwoną i polować na Aliena jak i na Człowieka ponieważ z bliskiej odległości Człowiek będzie widoczny a Alien wprost będzie świecił jak żarówka; i po prostu trzeba chcieć i ćwiczyć bo samo nic nie przychodzi

    Light Predator(LP) wg Naitsabesa

    Traktuje predatora jako honorowego łowcę, dla którego najważniejsze jest wyzwanie podczas polowania. Poniższa taktyka, pomimo że sporo trudniejsza (albo właśnie dlatego) od najpopularniejszej [rzucić remoty potem dysk/alt fire ze spearguna (celować za dużo nie trzeba, a fragi lecą)] daje dużo więcej satysfakcji. Jest ona, co prawda, dość rzadko spotykana nawet wśród klanowiczów.
    Podstawową bronią jest pojedynczy strzał speargunem. Jako, że trafienie w korpus zabiera tylko 50hp, celujemy w głowę, a właściwie ze względu na lagi i czas lotu strzałki trochę przed głowę. Nie strzelamy ogniem ciągłym tylko staramy się strzelać < = > (wtedy i tylko wtedy) gdy zdaje się, że trafimy (oszczędzi to strzałek i pozwoli nam spokojniej wymierzyć jeśli przeciwnik jeszcze nas nie zauważył bez ostrzegania go odgłosem łamanych na ścianie gwoździ). LP nie warto podskakiwać bo po pierwsze to utrudnia nam trafienie w głowę, a po drugie głupio wygląda i przeciwko np. snajperom w niczym nie pomaga. Duże skoki są ryzykowne, bo przy lądowaniu może nas trafić snajper/alien/nade ale czasem się przydają. Alt fire używamy wtedy, kiedy cel jest duży np. queen, pretorian(też dla zwiększenia obrażeń strzelać w kierunku głowy), lub gdy znajduje się tuż przy nas(w takim wypadku można zmienić broń na wrista). Bywa też przydatny, kiedy przeciwnik (human/pred) robi zajączka (ciągle podskakuje), co przy lagach avp2 prawie uniemożliwia head shota (hs). Gdy nie mamy już strzałek(pamiętajmy że wyjmując główki ze ścian je odzyskujemy) w zależności od sytuacji wyjmujemy wristy albo remoty. Dysk może się przydać tylko w teamworku, gdy kolega złapie aliena w siatke (a nie mamy strzałek i jest za daleko na wrista) lub gdy chcemy sprowokować aliena żeby podskoczył/spadł ze ściany (wtedy inny LP strzela mu w głowę/łapie w siatkę przy lądowaniu. No chyba że mamy jeszcze strzałki i zdążymy na nie zmienić).
    Remoty oprócz standardowego rzucania w miejsce, gdzie za chwile wyląduje wróg, można użyć kiedy pred (niekoniecznie my) jest ogłuszony ogonem. W takiej sytuacji rzucamy remota pod nogi ogłuszonego preda i wysadzamy kiedy alien chce go zjeść. Znam jeszcze pare sztuczek z bombkami, ale aby nie ulatwiac zycia obcym, zostawie je dla predatorow z TA&GS.
    Grając LP przeciwko humanom używam dwoch taktyk. Pierwsza - podbiegam do nich i jeśli do tej pory jeszcze żadne z nas nie zginęło to zmieniam na wrista (ewentualnie można użyć alt fire spearguna, jak z wristem nie czujemy się pewnie). Druga - próbuje walczyć na dystans, najlepiej chowając się w cieniu i za przeszkodami, by być możliwie jak najdłużej niezauważonym. Pamiętajmy, że snajperzy także mają zooma tyle, że oni strzałem zabierają 8x więcej obrażeń i ich pociski lecą znacznie szybciej (gdyby nie lagi można by powiedzieć że trafiają natychmiast ;). W walce z innymi predami staramy się trzymać na dystans (remoty, siatki i dyski latają wolniej od szpilek). Jak walczymy z innym LP wtedy powinniśmy wyczuć kto ma lepszą celność na duże odległości. Jeżeli my - staramy się trzymać dystans, a jeżeli rywal - staramy się podejść jak najbliżej (nawet, jeśli w zwarciu też jest lepszy to jest tam więcej przypadku, więc nasze szanse rosną). W walce na dystans przydaje się też chodzenie po pochylniach i kucanie (pred i tak nas widzi, więc możemy kucać bez bycia oskarżonym o campienie), co znacznie utrudnia rywalowi(i nam, jeżeli nie mamy wprawy) hs. W walce przeciwko alienom powinniśmy trzymać się otwartej przestrzeni by nie mogły nas zaskoczyć, a także sprowokować je do pounca z dużej odległości. Jeżeli skoczy wprost na nas możemy zależnie od naszych umiejętności, pingów na serwie i odległości możemy zrobić cztery rzeczy: - odsunąć się, celując w miejsce gdzie naszym zdaniem wyląduje. Należy pamiętać, iż alien może o coś zahaczyć w locie i spaść w inne miejsce niż się spodziewamy (szczególnie groźny jest predalien),
    - strzelać w lecącego obcego, jednocześnie się odsuwając,
    - stać w miejscu, bo jak alien leci wprost na nas jest łatwym celem, przymierzyć i strzelić pojedynczym hs lub alt fire (centralnie). Uwaga! Alien podczas pounca w avp2 zwykle nie jest dokładnie tam, gdzie go widać (a pingi są jakie są), więc nawet jak mamy wyćwiczone celowanie przed niego to może on jednak dolecieć.
    - (tylko w grze zespołowej) poczekać aż kolega z teamu złapie go w siatkę, wymierzyć w głowę i zastrzelić [uwaga! zdążają się niestety (wcale nie tak rzadko) przypadki, że alien przeleci przez siatkę lub nawet złapany przesuwa się).

    Dla urozmaicenia można pograć sobie którąś z poniższych taktyk (lub parę na raz): - only wrist - patrz opis cadma,
    - no cloak - szczególnie przydatne na ciemnych mapach gdzie ludzie marudzą, że cloack to za duża przewaga np. alley ;),
    - no vision - dobrze w ten sposób się trenuje grę humanem ;D (jak ktoś trafia speargunem to pulsem/shotgunem...też będzie trafiał),
    - no crosshair - dobrze ćwiczy snajperkę i pulsa (patrz wyżej),
    - 3rd mode (wymaga ściągnięcia specjalnego pliku np. z avp.fpp) bardzo widowiskowa (dla nas dla innych wyglądamy jak zezowaty LP;), ciekawa i trudna metoda gry (nie mamy celownika, pasków życia, ammo, energii, powrót do 1rd mode zajmuje kilka sekund).

    Podziękowania dla -=|GS|=- Behemota który poprawił zapis tekstu.

    opis Predatora podesłany przez PeBe

  • PREDATOR
    Wszystkie inne rasy Predatorów wywodzą się właśnie od niego. Nie łatwy do opanowania jeśli przyszły gracz myśli o jakiejkolwiek taktyce, a nie o nabijaniu bez umiaru fragów. Oto poniższy ekwipunek z którym będziemy mieli kontakt przy wyborze tego Predatora:
    Wristeblades > Podstawowa biała broń każdego predatora, którą nasz łowca nosi w okolicach nadgarstka, śmiertelna w bliskich starciach, posiada dwa tryby ataku: pierwszy bardziej skuteczny, drugi zadaje większe obrażenia w postaci jednego uderzenia, Combistick > Włócznia, która jest bardziej zabójcza pod każdym względem w porównaniu do Wristeblades (siła, odległość która dzieli nas od zadania ciosu może być większa niż przy podstawowych 'ostrzach') doskonale sprawdza się przeciw każdej rasie. Drugi atak 'dzidą' zadaje większe rany (najczęściej śmiertelne),
    Netgun > Używany przeważnie wraz z Combistickiem, ofiary tej podstępnej zabawki dzielimy na dwie grupy:
    Ludzi - Wystrzeliwana siatka (która uprzednio nie zestrzelona pociskiem w locie z broni człowieka) łapie ofiarę i pozostawia mu niewiele rozwiązań (bezinteresowne wysadzenie się granatem, czasem z łowcą... próba rozerwania siatki za pomocą noża)
    Aliens - Złapany obcy jest obezwładniony na około 3 sekundy (póki nie rozszarpie siatki) w tym czasie możemy pozbawić go życia Combistickiem lub Wristem (bardzo cenione zdobycie fraga w ten sposób) lub dobicie dyskiem albo plazma pistolem (mniej cenione zdobycie fraga)
    Plazma Pistol > Broń plazmowa (ogólnie nie lubiana przez duża grupę graczy, z powodu bardzo dużej siły rażenia) posiadająca dwa tryby strzału:
  • pierwszy: Jest to skupiona duża energia w jednym pocisku, która wystrzelona celnie potrafi pozbyć życia każdą ofiarę,
  • drugi: Trzy mniejsze ładunki wystrzelone pod kątem. Służą przeważnie do ogłuszenia przeciwnika (głównie aliena - nie może się poruszać przez kilka sekund dając przy tym Predatorowi czas na wykończenie robaczka :) )
    Disc > Broń łatwa w użyciu, trafia ofiarę tuż po namierzeniu, skuteczna w wąskich korytarzach odwrotnie zaś na otwartych mapach.

    PO'MRRUUU'KI O TRYBACH

  • DEATHMATCH
    totalna sieka; nic dodać nic ująć.. tutaj jak przypadkiem znajdzie się serwer na którym respektowane są jakieś zasady najczęściej będzie on postawiony 1 v 1; na serwerach typu OPEN (otwarte ‘bezhasłowe’ -dostępne dla wszystkich graczy) najczęściej panuje styl wolnej amerykanki i aby się tam odnaleźć trzeba się dostosować do zasad panujących na nim; ja staram się przestrzegać zasad o SK, BK; natomiast jeśli nie ma na nim admina który ukróciłby wybryki towarzystwa całego zgromadzonego na nim - zdarzyć się może że palne BK / jeśli na serwerze znajduje się jakiś wysoko 'niereformowalna' jednostka mająca to wszystko w czterech literach nic innego jej nie uświadomi jak zrobienie z niej sita w podobny sposób jak robi to TEN KTOŚ

  • TEAMDEATCHMATCH
    dominujący tryb gry dostępny na większości serwerów z wyszukiwarki, niezależnie czy Sierra czy All Seeing Eye; do wyboru mamy grę jedną z możliwych poszczególnych ras, później już tylko wspólne wojowanie o wygraną drużyny.. proste nie ? jednak dla zdecydowanej większości liczy się nie to która drużyna zdobywa najwięcej punktów a ilość własnych fragów, ale to już kwestia podejścia do samej gry - czy gra się na fragi czy gra się dla drużyny ... tak zaraz odezwą się głosy że jak się trafi na drużynę w której same 'słabeusze i lamy' to wali się dla frajdy własnej i ilości własnych punkcików .. tak, nie da się ukryć że nastukując sobie 'statystyki' ilością fragów dopomaga się drużynie wynieść ja na piedestał wygranej; warto pamiętać w tym trybie że TK może spotkać się po którymś kolejnym razie z kopniakiem z serwera

  • EVAC
    interesujący tryb gry, chyba jedyny który rzetelnie nawiązuje do serii filmowej - ucieczki z zagrożonego terenu; biorą w nim udział 2 rasy dostępne z 4, które wybieramy przy tworzeniu serwera (a jeśli go nie tworzymy to wchodzimy na serwer na którym już dane rasy są wybrane na sztywno); drużyna atakująca ma najczęściej większą ilość 'bytów' od drużyny, której celem jest ucieczka (najczęściej posiada 1); atakujący zdobywają punkty za każdego ocalałego umownie 'wojownika' po pokonaniu wszystkich uciekinierów i wtedy drużyna wygrywa; inaczej jest z osobnikami które próbują prysnąć z danego obszaru.. wystarczy, że dojdzie 1 do celu i przetrzyma na wyznaczonym obszarze 10 sekund - walka się kończy i drużyna broniąca wygrywa; jest masę różnych możliwości i technik jak do tego celu dojść heh.. kto chce wiedzieć niech sam zagra

  • DO ATAKUJĄCYCH
    jeśli jesteście szybkimi Runnerkami, dajcie przeciwników przynajmniej 10 sekund, aby miał możliwość wydostania się z respawn pointa - niewiele ale wystarczy - potem możecie ich zalać falą ;)

  • DO UCIEKINIERÓW
    nie starajcie się 'bunkrować' w jednym miejscu i liczyć na łut szczęścia, że może się jakoś uda ich wybić - przeciwnik ma za zadanie Was nie dopuścić do konkretnego obszaru do którego macie się ewakuować, możecie się spodziewać że tam obsada przeciwnika będzie największa; Wasz cel to dotrzeć tam przed końcem upływającego czasu - kiedy czas upłynie a nikt z Was tam nie dojdzie – przegrywacie

  • DO OBU ZESPOŁÓW
    podczas drogi może się zdarzyć, że traficie na RS'a przeciwnika; nie koście tych którzy stracili życie i właśnie się na nim odradzają.. to chamstwo, zwyczajne SK

  • SURVIVAL
    tryb gry w którym udział biorą dwie rasy, najczęściej Corps lub Marins i jedna z ras obcych czyli Preds lub Aliens; rozpoczyna się niepozornie kiedy wszystkie postacie posiadają jedną rasę - wtedy każda z osób znajdujących się na serwerze może zabić każdą pozostałą; ofiara mutuje w rasę najczęściej 'obcego' - od tego momentu w punktacji rasy broniącej się każda sekunda to punkt, a osoba z rasy atakującej ma za zadanie w jak najkrótszym czasie wyeliminować pozostałą cześć obrońców - to jest w jej interesie ponieważ każda śmierć obrońcy przynosi jej sprzymierzeńca w postaci kolejnego atakującego - tak to jest kiedy obrońca zamienia się rolami po kilku sekundach gry - nie sprawdził się jako np, Marins - będzie miał okazję polatać Robakiem ;)

  • DO BRONIĄCYCH SIĘ
    wiem, że przeżycie to Wasz główny cel ale czy 'kitranie' się w 10 osób w jakiejś ciasnej norze do której jest strasznie utrudniony dostęp ma sens? można powiedzieć że ma, bo w końcu Wy jesteście górą i rzadko kiedy przeciwnik jest wstanie przejść dosłownie ścianę 'ognia' pomyślcie, jednak czasem że warto wyjść i dać im szanse hehe - czasem jest śmiesznie przez to ;) niekiedy jeśli atakujący sobie nie radzi, niech osoba która jeszcze jest Marinsem a potrafi pięknie śmigać Alienem pomyśli o tym żeby ją wesprzeć i przejdzie na jego stronę - jak ? granat pod nogi lub coś w tym stylu ;) na pewno będzie ciekawiej

  • HUNT
    gra która jest odwrotnością survivala, początek bardzo zbliżony, 2 rasy biorą udział w rozgrywce, ale ten kto pierwszy zabije zagrania nagrodę jaką jest przeistoczenie się w myśliwego który poluje na resztę przeciwników zdobywając punkty; najczęściej biorącymi udział w tej rozgrywce są 2 rasy Ludzie oraz Predatorzy ale z powodzeniem serwer można ustawić inaczej; jednostki z jednej rasy która jest potencjalną ofiarą mogą współpracować ze sobą natomiast łowca jest sam; nagrodą za zabicie myśliwego jest Respawn właśnie jako łowca i możliwość zapolowania na biegającą resztę ;)

  • OVERRUN
    moim zdaniem doskonała rozgrywka zespołowa, perełka; kluczem do zwycięstwa jest wspólne działanie oraz wykorzystywanie taktyk; fragi poszczególnych jednostek (uczestników zabawy), nie są brane pod uwagę w punktacji lecz osiągnięcie celu przez drużynę tzw. 'survivory'; polega na umiejętnym zdobyciu 'bazy' przeciwnika lub obronieniu swojej 'pozycji', jest to zależne od tego w jaką rasę się wcielimy, broniącą czy też atakującą; najczęściej graną na serwerach spotyka się rozgrywkę CORPORATES v MARINS dlaczego ? ponieważ szanse są najbardziej wyważone a wszelkie zaopatrzenie może zostać użyte przez obie drużyny na równy sposób; zabawa najczęściej toczy się przy wyłączonym 'Class Weapon' (klasy broni na stałe przyporządkowane do postaci) oznacza to że każda 'owieczka' zaczyna z pulsem, pistoletem i nożem - reszta leży na polu walki i o tą resztę trzeba się bić ;) od siebie dodam że można grać na 2 sposoby trzymając się głównych zasad aby gra była znośna i mile spędzić czas przed kompem;

    SPOSÓB PIERWSZY
    prosty, trzeba przeżyć i osiągnąć cel, pamiętać o SK i TK; rush mogą wykonać obie drużyny w dowolnej chwili; Stagg oraz podobne nie są zabronione, crouchwalk również - liczy się rozgrywka i chęć wspólnej rywalizacji - cała reszta to niepotrzebny banał ;)

    SPOSÓB DRUGI
    na pewno niebanalny, dużo trudniejszy, wymagający większego skupienia się poszczególnych uczestników strzelaniny na serwerze, aby przestrzegać pewne reguły; oto one:

  • Stagg pulsem oraz snajperką zabroniony
  • crouchwalk zabroniony
  • bronie dostępne wykluczając 'bazookę' oraz smart gun (ogień kierowany)
  • rush drużyny broniącej możliwy po odczekaniu 2 minut na mapie
  • rush drużyny atakującej możliwy od samego startu mapy
  • SK , TK zabronione /wyłączenie kiedy chce oddać lepszą broń (snajperkę) osobie która pewniej się nią posługuje lub ma niewiele życia
  • dozwolone 2 granaty następnie seria z pulsa - więcej nadów to już spam
  • należy pamiętać że kiedy ktoś z jakiejś drużyny ma respawn na terenie wroga powinien zostać dopuszczony na swój teren jeśli sama rozgrywka się już toczy w takim przypadku powinien zająć się drużyna przeciwnika a przeciwnik nim samym

    są to 'uproszczone' zasady które znajdowały się na stronie OGL na łamach avp.fpp.pl i stamtąd wykorzystałem część materiałów pisząc notkę o tym trybie

    do Overruna mogą zostać wybrane i inne rasy, jednak możliwości Predatorów czy Alienów w obronie i ataku na mapach przeznaczonych do tego trybu są nierównomierne - dla chcącego nic trudnego - ale ja życzę powodzenia kiedy jedna z tych ras będzie w niego grała ;)

    PARE MRRUUUKÓW DO VETERANÓW czyli .. 'zapomniał wół jak cielęciem był'..
    no właśnie, każdy kiedyś zaczynał, był skersem i grał dziadosko; nie wiem czy kiedykolwiek w jakiejkolwiek grze pojawiła się osoba która od razu była mastahem i kosiła wszystko co się ruszało (co się nie ruszało z reguły już było martwe) - taki 'HIMEN" ;) hy hy; więc gdy trafiacie na noobasa którego da się rozpoznać na pierwszy rzut oka, po sposobie poruszania, po stylu gry, po używanej przez niego broni, walącego SK czy TK raz za razem - taką biedną owieczkę która tak naprawdę jeszcze nie odnalazła się na tym małym światku w którym przyszło Jej walczyć .. może podpowiedzcie coś zanim zarzucicie ja stadem tekstów o lamach, nobasach czy gorzej bluzg; walnął SK, TK czy BK - dajcie mu poznać że robi źle, wiadomo że wszystkim może się trafić i nikt tutaj nie jest wyjątkiem, każdy popełnia jakieś błędy, większe czy mniejsze - człowiek to nie maszyna i się uczy na błędach więc czasem dajcie na luuz w przypadkach gdy żadne informacje nie docierają do danego osobnika i jednostka okazuje się 'wybitnie napisoodporna' dajcie sygnał do admina a jak nimi jesteście wskażcie drzwi i nie miejcie żadnych sentymentów dla 'ciemnoty'; postarajcie się nie rozpuszczać nooba ciągłymi docinkami lub wiąchami rzucanymi co 3 lub 2 słowo - tylko dlatego że jest się tą wiarą i ma się 'power w pulsie' lub innej broni; jak ktoś ma kiepski dzień to proponuje spacer jakiś a nie grę bo 'młodzik' rozwalił 'klanowca' znaczy, że musiał oszukiwać a pokonany w sposobie urażonej dumy musi się odegrać słownictwem .. żeby nie było - uogólniam więc niech 'Wszyscy' tego nie biorą do siebie /*część ‘pyszcząca’ po prostu jest;

    O JĘCZENIU, STĘKANIU I CHAMSTWIE – OGÓLNIE
    taaa zaraz podniesie się larum, trudno niech się podniesie bo w końcu kiedyś musi, mało chamstwa jest na zewnątrz kompa, na ulicach ? to po co jeszcze sprowadzać je na obszar gry ? ktoś ma kiepski dzień ? dostał pałę ? ochrzan w pracy od szefa ? to może spacer, danio lub cos innego co podniesie na duchu taką umęczoną i zatyraną owieczkę.. włażenie na serwer i męczenie innych Swoją osobom, zamulaniem floodem i niemądrymi tekstami, a kogo to obchodzi ? to jest kawałek życia jakiejś tam osoby X i nic mi do tego; wchodzę na serwer by się rozerwać po styranym dniu, by odpocząć od kompa w sensie 'pracy'; część jęczy że mapa zła, cześć że lag jest, część że ktoś gra smartem czy dyskiem, snajperką, pulsem ..itd. ludzie opanujcie się trochę !
    jest lag - może zmień serwer na taki bez laga ? jeśli giniesz stale od jakiejś broni - chyba to też znak że 'masz' Sam(a) braki bo nie potrafisz się schować, być szybszym, podejść do takiego klienta .. nie?, prościej jest zawsze sapać dodatkowo zamulając sam serwer głupotami.. pogarszając innym grę, tą krótką chwilę oderwania się od cyrku dnia codziennego będąc na serwerze mogąc w miłym i ciekawym klimacie 'połupać' trochę.. nie macie na to ochoty, gra wydaje się nieco za nudna monotonna ? prosta .. to ją zmieńcie i przestańcie w końcu zatruwać pozostałym ludziom życie, wyjdźcie na spacer z psem (jak go macie), ustawcie się z dziewczyną(chłopakiem) lub idźcie na piwo - zajmijcie się czymś innym .. może po prostu pograjcie w Packman'a - ale przestańcie jęczeć i truć!
    ADMINI - ZA CHAMSTWO NA SERWERACH KICK OFF!

    Nie oczekujcie ode mnie komentarzy, postów czy czegokolwiek - brakowało tego i poprosiłem parę osób by mi w tym pomogły; nie czuję się 'wystarczająco dobry' aby napisać o wszystkich rasach, broniach; jednymi gram lepiej innymi gorzej, słońce w dzień też za każdym razem świeci inaczej i może go nie być wcale widać - więc mogę i ja mieć gorszy dzień; takiego tekstu nie było i brakowało, skąd noob ma się dowiedzieć sposobu na grę bądź zasad ? z serwera ? z którego może wylecieć po 3 minutach za SK lub TK? nie oczekuję hymnów pochwalnych ani pieśni żałobnych; napisane zostało przez graczy i dla graczy, zamiast pochwalać, krytykować czy wpisywać inne brednie dopiszcie to czego sam tekst nie zawiera i to czego Waszym zdaniem mu brakuje;


    za okazaną pomoc dziękuję:

  • Casiopea > za aktualizację 'brakującego' słowniczka
  • Dugi'emu > za stworzenie opisu do Light Preda
  • Spiv'owi > za opisy do Alienów
  • Volwer'owi > za opis Heavy Preda
  • PeBe > za opis do Predatora
  • Sebo'wi i Hex'owi > za pomoc merytoryczną
  • Naitsabesowi za opis Light Predatora

    gl & Hf
    bo chyba o to w tym chodzi? ;)
    pzdr
    cadm








    --------------------------------------
    Autor: [FPP]MadCarrot
    Aktualizacja: 06·12·2004 - 23:01



     : DRUKUJ 

  •      




       


    f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
    Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


    Dzisiaj jest Piątek · 29 Marca · 2024
    Strona wygenerowana w 0.119509 sek.